ESTA- Leden activiteit Online

Zondag 25 september

Zoom

10:30- 12:30 VOL

14.00-16.00 nog enkele plekken beschikbaar

Opgeven door te mailen naar info@estanederland.nl

ESTA-online activiteit over hoogbegaafde leerlingen

Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen!

ESTA Nederland houdt op 25 september weer de volgende ledendag, deze keer over hoogbegaafde leerlingen. Anne Vos-van Dijk en Marianne Heeres van Wijsjedeweg geven dan (online) de introductiecursus Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen!

Anne Vos-van Dijk en Marianne Heeres

Je kent ze misschien wel, die kinderen waarvan je denkt: wat is er toch aan de hand? Muzikaal, maar niet vooruit te branden… Of: slim, maar slechte concentratie en oo zo druk… Of: heel introvert, timide en super snel….

Als muziekdocent zie je regelmatig potentieel (muzikaal) talent bij je leerlingen, maar het blijkt soms nog best moeilijk om deze kinderen te motiveren dat talent te ontwikkelen. Weinig oefenen, vlug spelen en snel afgeleid zijn kunnen dan je les behoorlijk ontregelen.

In de introductiecursus Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! nemen we je mee in de wereld van slimme kinderen. Hoe denken zij? Hoe leren zij? En wat zie je gebeuren in de muziekles?

In onze webinars richten we ons in de eerste plaats op hoogbegaafde leerlingen, omdat deze kinderen vaak moeilijk te peilen zijn, lastig gemotiveerd te houden en vaker dreigen af te haken. Bovendien zijn wij ervan overtuigd dat het percentage hoogbegaafde leerlingen bij alle kunstvormen hoger ligt dan op een gemiddelde andere plek. Dan is kennis over wat deze kinderen beweegt gewoon onmisbaar om fijn les te kunnen geven.

Maar: ‘gedrag is gedrag’! Ook voor de niet-hoogbegaafde leerlingen zul je zeker iets aan deze kennis hebben.

Module

De module Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! gaat dieper in op boeiende onderwerpen rondom hoogbegaafdheid zoals:

  • leren leren: wat te doen als een leerling uitdagingen niet aan durft te gaan.
  • perfectionisme en faalangst: hoe kan perfectionisme en faalangst ontstaan en wat kun jij doen als docent zodat je leerling beter in z’n vel komt te zitten tijdens de muziekles.
  • motivatie: hoe houd je een leerling gemotiveerd om zijn potentiële talenten in te zetten.
  • executieve functies: een verzameling vaardigheden die je inzet als ‘dirigent’ van je leven. Deze kennis is onmisbaar om een hoogbegaafd kind te ondersteunen bij zijn muzikale ontwikkeling.
  • flow en meer..: voor hoogbegaafden is het van groot belang om zo af en toe meegezogen te worden in een flow-ervaring. Hoe organiseer je een les zo, dat je het mogelijk maakt om de leerling deze ervaring te bieden? 

Tijdstip 25 september 2022: 10:30-12:30 uur en 14.00-16.00

Het wordt niet opgenomen.

Wijsjedeweg

Anne Vos-van Dijk en Marianne Heeres zijn beide musicus en docent en bovendien zelf ouders van hoogbegaafde kinderen. Ze specialiseerden zich in de wereld van hoogbegaafdheid om collega’s, ouders en kinderen te helpen inzicht te krijgen in zijnskenmerken van hoogbegaafde mensen. Zodat alle kinderen de kans krijgen om gewoon zichzelf te kunnen zijn en zich beter te kunnen ontwikkelen.

Ga naar actuele berichten