ARCO 2025 – 1
De eerste Arco van 2025 ligt alweer op de mat. We lichten hieronder een paar artikelen voor u uit. Ben jij nog geen ESTA lid maar zou je ook elk kwartaal de ESTA willen ontvangen? Wordt nu ook lid bij ESTA Nederland. Veel leesplezier!
Pagina 10: Techniek in dienst van de muziek.
Antoinette Lohmann (1969) groeide op met Hongaarse en Roemeense zigeunermuziek. Ze studeerde viool, altviool en barokviool aan het Sweelinck Conservatorium. Nadien is ze altijd actief geweest op uiteenlopende muzikale terreinen, van salonmuziek tot Argentijnse tango, van muziektheater tot hedendaagse muziek en van barok- tot volksmuziek.
Stijlbesef voor ‘oude muziek’ meegeven in de leskamer is vaak onderbelicht. Violiste Antoinette Lohmann laat in gesprek met Rolf Buijs haar licht schijnen over de uitvoeringspraktijk van het 17e en 18e-eeuwse repertoire.
Pagina 18: Componist des vaderlands: Anne-Maartje Lemereis
Anne-Maartje Lemereis (1998) maakt zich als ‘componist des Vaderlands’ sterk voor het zo vroeg mogelijk starten met zelf componeren in de klas, in de wijk, in je leskamer, waar dan ook. ‘Het is een vliegwiel voor het creatieve proces, dé aanjager van je fantasie en dus de start van heuse eigen composities!’ aldus Anne-Maartje.
Anne-Maartje Lemereis is voor dit en komend jaar componist des Vaderlands en maakt zich sterk voor het zo vroeg mogelijk starten met zelf componeren in de klas, in de wijk, in je leskamer, waar dan ook. Anne-Maartje: ‘Het is een vliegwiel voor het creatieve proces en is dé aanjager van je fantasie en dus de start van heuse eigen composities. En dat kun je al meteen doen vanaf het moment dat een leerling een beetje wegwijs is gemaakt op het instrument. Wat een leuke start kan zijn, is ‘componeer je eigen naam’.
Verder benadrukt zij dat wederkerigheid in dit soort lessen een belangrijk én leuk aspect is; de leerling leert van zijn/haar leraar én de leraar leert net zo hard van zijn/haar leerling!
Pagina 20: Komt een leerling bij de leraar
Wat te doen in geval van een leerling met ‘achterstallig onderhoud’? Waar te beginnen als een leerling bij jou aanklopt nadat hij/zij zichzelf heeft leren vioolspelen bijvoorbeeld via YouTube? Of als een leerling overduidelijk onvoldoende techniek in huis heeft, ooit wel les heeft gehad en op latere leeftijd de draad weer wil oppakken? Sylvia van der Grinten, Chris Duindam en Josien le Coultre delen hun visie.
“Langzamerhand rijzen wat vraagtekens in me op. Ik stel voor dat hij een toonladder over drie octaven voorspeelt. Eh, dat heb ik nooit ‘opgekregen’, zegt hij…
– Van der Grinten
“Rode lijn door alles is voor mij de basistechniek. Houding, beweging, ontspanning. Ik vind het opvallend te zien dat ook bij de meest gevorderde masterclasses van grote virtuozen het voornamelijk over deze dingen gaat…
– Duindam
“Een schoolkind (10-12 jaar) heeft bijvoorbeeld 15 minuten nodig om iets in te studeren. Een student (20-25
jaar) met hetzelfde niveau, zelfde periode les en dezelfde opdracht heeft daarvoor 30 minuten nodig…– Le Coultre
Wij zijn heel nieuwsgierig naar jullie reacties, ideën en eigen ervaringen met deze onderwerpen. Volg ons op social media en laat een reactie achter.
Ga naar actuele artikelen